מה חשוב לדעת בנוגע לאקנה?

אקנה נחשבת למצב כרוני ודלקתי של העור, מצב המופיע לרוב בפנים, בכתפיים, בגב, בצוואר ובחזה. סוגים שונים של פצעונים “חצ’קונים”, ציסטות ועוד – כולם נחשבים לסוגים כאלו ואחרים של אקנה, ומדובר באחת מבעיות העור הנפוצות ביותר בעולם, בעיה ממנה סובלים עשרות מיליוני אנשים מדי שנה. בעוד מצב זה נפוץ במיוחד בגיל ההתבגרות ובגילאי העשרה, בפועל אקנה יכול להופיע בכל גיל ובקרב אנשים המתאפיינים בסוגי עור שונים לחלוטין. בעוד אקנה אינו נחשב למחלה מסוכנת מבחינה בריאותית, במקרים מסוימים היא כן יכולה להשאיר צלקות על העור. מהן הסיבות הנפוצות בדרך כלל לאקנה ומהן דרכי הטיפול המומלצות?

סיבות נפוצות לאקנה

אקנה הוא מצב הנוצר לרוב עקב גורמים הורמונאליים שונים, אך מושפע ולעיתים נגרם גם מגורמים אחרים דוגמת היגיינה וגנטיקה (אנשים מסוימים מועדים יותר מבחינה גנטית לסבול מאקנה מאשר אנשים אחרים). במקרים רבים אי שמירה על היגיינת עור הפנים גורמת להופעתם של פצעונים ולהחמרה של מצבים קיימים של אקנה. במקרים מסוימים נגרם האקנה על ידי בקטריות המזהמות את העור ואת הבלוטות.

כידוע, במקרים רבים מופיע בגילאי ההתבגרות. אז, לרוב מדובר בתופעות הורמונאליות, כמו גם במקרים בהם מצב הורמונאלי מסוים יצר את תנאי הבסיס המאפשרים הצטברות של חיידקים, אך אי שמירה והקפדה על היגיינה היא שגרמה לפצעונים להופיע בפועל.

בנוסף, מחקרים הראו כי תרופות מסוימות עלולות לגרום לאקנה, וספציפית תרופות המכילות ליתיום ואנדרוגן. גם תרופות פסיכיאטריות רבות גורמות להופעתם של פצעונים ופצעים בגדלים שונים. מלבד לתרופות, המחזור החודשי של נשים גורם לעיתים להופעתו של אקנה, וכך גם מוצרי קוסמטיקה שמנוניים במיוחד ואפילו מצבים של מתח ולחץ נפשי גבוה (תופעה זו מוכרת ומוכחת בקרב אנשים מקבוצות גילאים שונות ומגוונות).

טיפול באקנה

קיימות שיטות שונות לטיפול באקנה, כאשר הטיפול הרצוי ביותר עבור מקרה ספציפי כלשהו תלוי כמובן בנסיבות המקרה, בגורמים שהביאו להיווצרות האקנה מלכתחילה, במאפיינים הפיזיולוגיים של אותו מטופל/ת וכו’.

בתור התחלה, חשוב להבין כי שמירה על היגיינה היא גורם מרכזי ומשמעותי בטיפול ברובם המכריע של סוגי האקנה. לכן, ללא קשר לגורמים לאקנה במקרה ספציפי זה או אחר ועוד לפני שפוגשים אנשי מקצוע מתחום הקוסמטיקה או רפואת העור, חשוב להקפיד לשמור על היגיינת העור במקומות בהם מופיע האקנה, ולהשתמש בתכשירי ניקוי המתאימים לסוג עור זה (עור יבש, שמנוני וכו’). במקרים חמורים במיוחד של אקנה, מומלץ להתייעץ עם רופאת עור או קוסמטיקאית גם לצורך התאמת תכשיר הניקוי המתאים ביותר.

מקרים קלים ובינוניים של אקנה מטופלים פעמים רבות בהצלחה על ידי משחות וקרמים ייעודיים שונים, כאשר מומלץ כי ההתאמה של סוג התכשיר הספציפי למטופל/ת מסוימים תיעשה על ידי קוסמטיקאית מקצועית.

במקרה בו נוצר אקנה כתוצאה ממתח נפשי, כמובן שטיפול בגורמים למתח יהיה הכרחי על מנת להיפטר מהמצב לצמיתות. עם זאת, שימוש בתכשירים שונים ושמירה על רמה גבוהה של היגיינה בהחלט יכולים להקל על התסמינים ולסייע להעביר אותם כמה שיותר מהר.

על מנת להימנע מאקנה מלכתחילה מומלץ כאמור לשמור על רמה גבוהה של היגיינה, להימנע מלפוצץ פצעונים כאשר אלו מופיעים כמו גם מלגעת בפנים בכלל ובפרט בידיים מלוכלכות, להימנע מחשיפה מוגזמת לשמש ולבחור בקפידה מוצרי קוסמטיקה איכותיים המתאימים לסוג העור.